fredag 11 augusti 2017

Utdelningsportföljen - Månadsrapport juli

Lite sent omsider kommer här månadsrapporten för juli. Anledningen till fördröjningen stavas semester. Jag har överhuvudtaget knappt varit inne och rotat något i mina aktieinnehav under de senaste veckorna, och det ser ut som att jag till missat många fina readagar.

Men, det verkar som att rean fortsätter och det brukar väl vara tradition att börsen går ner under sommarmånaderna så är något egentligen förvånad?

Utdelningar

Juli
BolagUtdelning 2017Utdelning 2016Ändring %
Hemfosa84--
Klövern Pref100--
Saltängen8137219%
Summa26537716%
Ackumulerad utdelning
20174792
20161654
Summa utdelningar sedan portföljstart6446

Ändring i portföljen


Som tidigare kommunicerat så köpte jag nyligen Swedish Match. Jag introducerade även två andra stora bolag under månaden som gick, SCA och Kindred Group.

SCA B som nyligen skiljdes från hygienavdelningen Essity ger en aningen svårberäknad kommande direktavkastning. Då splitten gav 1 aktie i Essity för varje SCA-aktie, så gissar jag på att halva utdelningen från 2016 kan behållas. Det borde ge 3 kronor vilket innebär en direktavkastning på 4%. Lägg till detta ett stabilt bolag med gigantiska reella skogstillgångar och SCA borde kunna bli ett mycket fint innehav.
Swedish Match har ofta bonusutdelningar, vilket gör kommande direktavkastningar svårberäknade. Ordinarie direktavkastning ligger på 3% och bolaget har en lång rad av stabila utdelningshöjningar. Helt enkelt ett bolag jag borde plocka upp mycket tidigare.
Kindred Group hette tidigare Unibet. Bolaget direktavkastar runt 4% även om raddan av kontinuerliga utdelningar inte är så långtravande. Kan ses som ett lite mer riskabelt innehav men bolaget är ett av de riktigt stora aktörerna och favoriterna inom gamblingsektorn.

Helt enkelt en mycket händelserik månad och jag börjar så sakteliga riktiga om portföljen till mer stabila bolag och lägre risk inför ett eventuell turbulent börsår.

Portföljutveckling
Andra månaden i rad med röda siffror i Utdelningsportföljen, som dock föll betydligt mindre än jämförbart index. Skanska och ABB hjälpte till att tynga portföljen med cirka -10% vardera. Bra köpläge i två stabila bolag som jag äger långsiktigt, även om Skanska kanske har lite allvarligare problem än man gärna vill tro.
Även Investor tappade stort under juli och med en substansrabatt på 20% är det baskemej bara till att öka!

Portföljutveckling - 2017
Utdelningsportföljen ligger nu och brottas med jämförbart index om tronen. Ett mycket spännande år än så länge och jag skulle tro att turbulensen på börsen fortsätter under hösten.
Jag håller mig till min strategi och ökar månatligen i mina långsiktiga innehav, och så får vi se om det blir någon stop loss som utlöses i de bolag som riskerar att hamna under mitt GAV.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar