onsdag 6 december 2017

Courtagefri Finlands-handel hos Avanza 7/12

Finland firar idag 100 år och det ska man ju såklart fira med courtagefri handel imorgon, tycker Avanza. Jag håller med.
Jag har under en period spanat på ett par finska utdelningsaktier men courtaget på 1 euro har skavt, så jag ska passa på att köpa under morgondagen av just den anledningen.

Även om courtaget är gratis så får man betala en växlingsavgift för köp i annan valuta. Euron är för tillfället relativt dyr gentemot kronan så timingen kanske inte är optimal, men jag tänker ändå köpa följande utdelningsaktier:

Sampo har en skaplig direktavkastning på 5% och bra utdelningshöjning. Senaste 5 åren har utdelningen ökat med nära 100%.
Fortum direktavkastar 6% men utdelningsutvecklingen är desto klenare och har, förutom en bonusutdelning, stått still sedan 2013.

Det finns en drös andra intressanta bolag men jag nöjer mig med dessa för tillfället.

Kom dock ihåg att finska aktier ska det skattas källskatt på, så se till att placera dessa i en Kapitalförsäkring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar