fredag 1 december 2017

Utdelningsportföljen - Månadsrapport November

November blev ingen höjdare för vare sig Utdelningsportföljen eller börsen. Månaden som gick brukar vara tuff för plånboken, med Black Friday och pre-julklappshysteri. Dessutom ska det köpas en jävla massa lampor, ljus och lyktor för att tvinga bort det stegrande mörkret.

November är även sista månaden på året då mina innehav delar ut och det är en tröst att utdelningssäsongen nu bara ligger knappt tre månader bort. Som svensk måste man väl ta tillfället i akt och påpeka att våren kan inte komma snabbt nog!

Ändringar i portföljen
Jag har inte gjort några drastiska ingrepp i portföljen denna månad, förutom att jag stundvis sålt av Nordea för att köpa tillbaks dessa i en KF istället. Dessa stålar samt månadsinsättningen har jag köpt som vanligt för och ökat i stabila bolag som Investor, Holmen och ICA. Även ett par arbitrage i både SEB och Handelsbanken har blivit av, vilket alltid känns toppen!

Utdelningar

November
BolagUtdelning 2017Utdelning 2016Ändring %
Akelius Pref11050220%
H&M78--
Resurs75--
Volati Pref90--
Summa35350706%
Ackumulerad utdelning
20176216
20161654
Summa utdelningar sedan portföljstart7870

Preffarna Akelius och Volati fortsätter att pumpa in sina små bidrag till helheten, och H&M delar för första gången ut på hösten. Just H&Ms utdelning är ju egentligen bara en fördröjning av vårens utdelning, och man får hoppas att bolaget haft god nytta av aktieägarnas pengar under dessa 6 månader då de lånat pengarna.
Som tidigare noterat är detta årets sista utdelningar, och det känns ju alltid lite trist. Får dock såklart en del utdelningar i KF från utländska innehav såsom Realty Income och Global X SuperDividend ETF som inte redovisas här då jag inte pallar bolla med flera konton och portföljer.

Portföljutveckling under månaden
Marginellt tapp i portföljen under November, men betydligt bättre än jämförande index. Jag har inte ökat inköpstakten då marknaden just nu känns rätt björnig och jag väntar med att köpa för lite mer pengar än vanligt då jag tror det kommer några fina rea-dagar inom kort.

Bästa drag har det varit i eWork och Nobina som stigit 10% respektive 7%. Båda dessa räknas dock in i kategorin "mindre innehav" där inget bolag tar upp mer än 2,5% av portföljvärdet.
Bakom Nobinas uppgång kan man ana den förväntade utdelningen för 2018, där bolaget ständigt toppar diverse listor som publicerats under månaden.
Gottfolk, kom ihåg att inte stirra er blinda på DA utan tänk på att både aktien och bolaget är så mycket mer än så!

Månadens surdegar utgörs primärt av Dedicare och Drillcon, som vardera rasat runt 18%. Drillcon har varit en av de bäst utvecklade aktierna sedan köp, och har ofta legat över 100%. Båda dessa bolag räknas dock dela ut skapligt under 2018, och jag har inga planer på att avyttra utan passar som vanligt på att köpa när det dyker upp tillfällen.
Värre är det att se att ett av mina största innehav Investor haft det kämpigt och tappat närapå 7% under månaden. Bolaget är mycket fint och välskött och det är väl bara att tacka för rean och trycka på Köp några extra gånger!

Portföljutveckling - 2017
Som tidigare nämnt drog portföljen ifrån jämförande index rejält under November. En anledning till detta är antagligen att jag inte har någon stor andel H&M i portföljen (knappt runt 3%) medan bolaget är stort och tungt i alla svenska index.

Året såhär långt har bjudit på en skaplig utveckling och jag är mycket nöjd när vi nu går in i december och vad allt det innebär. Återstår att se om det blir en slutspurt på året, och jag påminner ännu en gång om att det är hög tid att ta position inför vårens utdelningsfest redan nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar