tisdag 13 mars 2018

Jag är badass

Åtminstone när det kommer till sparande, och om man ska tro UtdelningsSeglaren. Han är nämligen författare till den utomordentliga artikeln Lyxfällan eller Spargud där man utifrån sin sparkvot graderas in i följande kategorier:

- Lyxfällan - sparar inget 
- Svensson - sparar upp till 5% 
- På gång - sparar mellan 5 och 25% 
- Storsparare - sparar mellan 25 och 50%
- Badass - sparar mellan 50 och 75% 
- Spargud - sparar mer än 75%

Jag kvalar in i kategorin Badass med en sparkvot på 50-75% av nettolönen. Jag ligger för tillfället på 60% så det är en bit kvar tills jag kan gradera upp till nästa och högsta nivån Spargud.

Artiklar som denna gör sparresan betydligt mer motiverande och rolig och iallafall jag blir oerhört sugen på att maxa min prestation, även om det innebär en månad på vatten och bröd. Man kommer dock bara till en gräns när det gäller att kapa sina utgifter, så för min del måste det till en inkomstökning för att jag ska komma över 75%. Detta kan således även göra underverk för ens jobbkarriär!

Gradering av sparkvot är en form av spelifiering jag är helt med på, då ens framsteg är fullt mätbara och man i princip kan gräva ner sig hur mycket som helst i Excel-ark och budgetberäkningar. Jag tror inte jag är ensam om att ha en våt dröm om Lyxfällans klassiska budgettavla där allt är så jävla strukturerat och inspirerande så jag blir tårögd.

På vilken nivå av sparande ligger du? Finns det kanske till och med några Spargudar som läser min blogg?

För övrigt, besök UtdelningsSeglarens blogg. Den är riktigt bra och rolig, särskilt hans inlägg om det glamourösa livet som mångmiljonär.

4 kommentarer:

  1. Kul att du gillar sparskalan!

    Harvade själv många år runt 50% sparkvot och det var först de sista åren som jag lyckades komma upp runt 75%. Väl där uppe känner man sig nästan oövervinnlig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, Seglaren! Jag kan tänka mig att när man väl nått en nivå ser man absolut till att hålla sig över den. Har mycket svårt att se att jag kommer vara annat än minst badass även i framtiden ;)
      Vilken var den största bidragande faktorn till att du lyckades komma över 75%, ökad inkomst eller minskade utgifter?

      Radera
  2. Badass-nivå är riktigt bra, men det kanske är för stort spann på 50,1% till 74,9%.

    Jag har 2 sparkvoter (med och utan utdelningar), men den renläriga utan utdelningar nådde 47,4% (storsparare) förra året och det finns realistiska förhoppningar att klämma mig precis över 50% i år (badass), just nu 53,4% på rullande 12 månader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske kan finnas en poäng i att införa en nivå på 62,5% för SparMästare? Jag kan tänka mig att badassnivån är den knepigaste att ta sig igenom, antagligen här agnarna skiljs från vetet då man verkligen måste maximera sitt sparande. Men du verkar vara på god väg och det är bara att gratulera!

      Jag ska ta mig en närmare titt på din blogg också, portföljen är alltid det första jag kikar på och din ser riktigt bra ut!

      Radera