torsdag 1 mars 2018

Utdelningsportföljen - Månadsrapport februari

Februari blev allt annat än en tråkig månad. Miniras, bokslutsrapporter, Nordnet Live och en ansats till återhämtning på börsen. Lägg till det 5 miljoner semlor och äkta vinterkyla och det blir en månad att minnas.

Ändringar i Portföljen
Jag har inte gjort några chockerande ändringar i portföljen under månadens gång men jag passade dock på att öka inköpstakten när det såg som mest rött ut i början av februari.
Warren Buffets djungelordspråk "Be greedy when others are fearful" ekade i mina öron och jag köpte för dubbelt så mycket som jag vanligtvis gör under en månad.
Nu har jag tagit position inför utdelningssäsongen som drar igång om ett par veckor och det känns för tillfället som att Utdelningsportföljen står inför sin mest spännande vår hittills!

Utdelningar
Februari är ingen actionfylld utdelningsmånad då endast de kvartalsutdelande preferensaktierna fortsätter smygbetala ut belopp utan att det egentligen märks mycket av det hela. Detta är helt okej, jag siktar inte på att få en jämn utdelning under årets alla månader och detta skulle dessutom påverka vilka aktier jag har i portföljen. Jag anser att det finns viktigare saker att ta hänsyn till när man investerar i aktier är när bolagen behagar att dela ut.

Februari
Aktie20182017Ändring %
Akelius Pref1257079%
Volati Pref906050%
Summa21513065%
Ackumulerad utdelning
20161654
20176216
2018490
Summa utdelningar sedan portföljstart8360

Bästa Innehav
Februari visade sig vara en bra månad för Swedish Match som stigit hela 10%. Aktien utgör dock inget större innehav i Utdelningsportföljen, för tillfället kring 2,5%, men jag funderar på att öka vikten till 5% då bolaget är både ocykliskt och högutdelande med en direktavkastning kring 4,5%.

Sämsta Innehav
Dedicare har haft en ytterst kämpig månad och har backat hela 30% och konkurrerar endast med H&M som sämsta innehav sedan köp. Tråkigt men ingen katastrof då bolaget endast utgör 2,5% av Utdelningsportföljen.

Portföljens Utveckling
Utdelningsportföljen har nästan återhämtat sig från raset i början av februari. Man får ta det goda med det onda och jag gillar som bekant rea, men det hela liknade mer en butiken-upphör-utförsäljning. Jag var lite tidig på köpknappen och detta ledde till att jag inte fick någon större rabatt då många aktier idag handlas på samma nivå som i början av raset.
På det stora hela har året utvecklats väl, tack vare det försenade tomterallyt som tog fart i början av januari. Utdelningsportföljen ligger någorlunda efter jämförande index men det är som sagt nu året börjar på riktigt i och med utdelningssäsongen! Först ut är Axfood som har exdag om exakt två veckor och det finns bara en väg framåt nu när vi lägger februari till handlingarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar