måndag 5 mars 2018

Veckan som gick: Vecka 9

Vecka 9, denna vecka som får liftbiträden och SLAO-arbetare i hela den svenska fjälltrakten att skaka av skräck inför de anstormande 08-skarorna. Denna vecka är mer känd som Sportlov, och nu även som Börsuppgången Som Kom Av Sig.
Jag var dock bortrest och lyckligt ovetande om den brutala slakt som ägde rum. Jag passar på att tipsa om ett musikstycke som lär tillfredsställa både sportlovsfirare och börsbaissare:


Bästa Innehav:
Ett av årets absolut sämsta innehav tar nu revansch då Dedicare lyckades avsluta veckan med en uppgång på 4,5%. Svårt att spåna i varför aktien gick starkt, men jag anar att det har att göra med att senaste tidens nedgång varit omotiverat kraftig samt att aktien återigen får bra PR genom att listas högt bland årets utdelningsaktier.

Sämsta Innehav:
Miniinnehavet som utgörs av Drillcon slutade veckan på -6,5%. Det som får Drillson att stå ut lite extra i Utdelningsportföljen är den totala procentuella utvecklingen. Hela 71% har innehavet avkastat sedan inköp och är därmed den aktie som ökat mest i värde i portföljen.
Aktien har varit uppe och nosat på 100% men inte lyckats hålla sig kvar. Nästa gång det sker funderar jag på att sälja 50% av innehavet och således plocka ut hela insatsen och investera denna i något mer långsiktigt.

Portföljens utveckling:
Veckan bjöd på den mest brutala nedgång Utdelningsportföljen sett under året och det börjar nästan bli en vana att börsen kämpar sig ett steg fram och två tillbaks. 
Jag har inte lika bråttom att köpa på dippen längre utan jag kommer vara aningen mindre spekulativ då jag tror att vi kommer få se ett riktigt tråkigt börsår. Trots det fortsätter jag med mina månadsinköp som vanligt då jag håller fast i min långsiktiga strategi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar