onsdag 2 maj 2018

Utdelningsportföljen - Månadsrapport april

Ännu en månad med kontinuerliga utdelningar är till ända och även Q1-rapporterna har börjat flöda in vilket gjort april till en mycket trevlig börsmånad, både för index och för Utdelningsportföljen!
En och annan blodröd dag har dock dykt upp vilket lett till bra tillfällen att fylla på med bolag som delar ut i maj. Nu när vi går in i slutspurten på utdelningssäsongen börjar återigen de gamla djungelordspråken eka: Sell in May and go away kontra Köp till sillen och sälj till kräftorna.

Personligen orkar jag inte hoppa från ena benet till det andra utan jag köper bolag som jag tror på och som jag tänker behålla i flera år. Börsen går alltid upp över tid är ett ordspråk jag föredrar med den enkla anledningen att det bevisligen är sant, även om det kan hacka lite på vägen.
Jag är inte livrädd för att börsen ska gå ner över sommaren eller andra enstaka perioder. Skulle den ändå göra det är det lugnt. Då kan jag ligga kvar i hängmattan och glädjas över att jag har råd att köpa fler aktier för samma summa som jag handlar för varje månad.

Ändringar i Portföljen:

Jag har inte sålt en enda aktie under hela året och jag hoppas att jag slipper göra det även i fortsättningen. Då slipper man funderingar kring om timingen är rätt eller om man säljer bort sig för tidigt.
Jag kör vidare på min långsiktiga strategi och har under månaden fyllt på i bland annat investmentjättarna Investor och Kinnevik, vilka båda delar ut nu i maj. Jag passade på att plocka in lite H&M för 124 kronor och aktien har gått som en raket sedan dess. Samma sak gäller BillerudKorsnäs som återhämtat sig riktigt bra under månaden. Även båda dessa bolag delar ut under veckorna som följer.
I övrigt har jag fyllt på i stora välkända bolag som KindredTelia och Skanska samt en del mindre kända konsultbolag som SJRAcando och eWork. Det har även blivit en par inköp av Akelius preferensaktie samt Volatis preferensaktie då det är trevligt med kvartalsvis utdelning.

Utdelningar:

Efter ännu en utdelningstung månad har nu lite mer än hälften av årets beräknade utdelningar trillat in på kontot. Precis som under förra månaden så är det ett gäng aktier som haft exdag men ännu inte hunnit betala ut utdelningen. Dessa kommer därför redovisas i rapporten för maj. Dedicare och eWork överraskade lite då deras utdelningar kom in på kontot ett par dagar tidigare och således lyckades komma med i månadens rapport.
I övrigt kan vi se att det är många innehav jag haft i ett par år nu, och det är kul att se statistik över hur mycket mottagna utdelningar ökar från år till år. Nykomlingarna Swedish Match och Telia är mer eller mindre här för att stanna men Dedicare är ett desto osäkrare innehav inför framtiden.

April
AktieUtdelning 2018Utdelning 2017Ändring i %
Dedicare95--
eWork243152160%
Hemfosa10370147%
Holmen B260120217%
ICA Gruppen385210183%
Klövern Pref10080125%
Saltängen10061164%
SEB A615269229%
Skanska454214212%
Swedish Match249--
Telia185--
Summa27891176237%
Ackumulerad utdelning
20161654
20176216
20185166
Summa sedan portföljstart13036

Bästa Innehav:

Precis som jag skrev i veckorapporten för vecka 17 så frodas H&M-aktien så länge pappa Persson köper. Det är ett mönster vi sett tidigare och Morgan Stanley skrev förra veckan en läsvärd kommentar kring detta samt påpekade att Persson brukar köpa en volym som motsvarar årets utdelningen, och den kassan beräknas snart ha sinat.
Hur som helst, H&M drog på fint under april och var med en uppgång på 20% bäst bland innehaven i portföljen.
Både Axfood (+14%) och Telia (+10%) levererade riktigt fina rapporter som gav aktierna ett glädjeskutt och placerar dessa innehav på en andra respektive tredje plats.

Sämsta Innehav:

Det är ingen större vits att repetera det jag skrev för ett par dagar sedan i rapporten för vecka 17 mer än att Dedicare var månadens stora förlorade med en nedgång på 17%. Både eWork och Coor tappade 9% vardera under månaden men då ska man ha i åtanke att dessa avyttrat utdelningar som motvarat 5-6% i direktavkastning. 
Bland de större innehaven är det ICA som får bära dumstruten denna månad då aktien tappat 8% efter avyttrad utdelning samt dålig rapport. Analytikerkåren ser en utmaning i hur man ska lyckas koordinera enskilda ICA-handlare med en genomgående e-handel, men dagens PM om samarbete med Ocado kanske kan råda bot på den ömma tån. 
Personligen tycker jag hela vitsen med att handla på ICA är just att de har hög trivselstandard i sina butiker vilket kompenserar för de lite högre priserna. Varför man skulle välja att e-handla dyrare varor bara för att det ska stå ICA på påsen begriper jag inte riktigt. 

Portföljens Utveckling:

Portföljen är upp för tredje månaden i år och det är självklart kul att se, även om jämförande index gått bättre. Månadens höjdpunkt var utan tvekan att värdet på portföljen för första gången översteg 200 000 SEK. Hittills har inte värdet trillat under denna magiska gräns och jag hoppas självklart att så aldrig blir fallet. 
I slutet av mars var portföljen mer eller mindre tillbaks på noll då årets uppgång raderades i början av februari. April har blivit lite av en revansch och vi får hoppas att det höga tempo håller i sig. 
Kikar vi tillbaks på hur portföljen låg till under samma tid förra året såg det betydligt trevligare ut då portföljen var upp hela 7%. I rena pengar skiljer det sig inte så himla mycket egentligen, då portföljen har svällt upp bra sedan dess.

Nu laddar vi inte årets sista renodlade utdelningsmånad. Väl mött och tack för att ni läser min blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar