måndag 14 maj 2018

Veckan som gick: Vecka 19

Rätt sent omsider kommer här sammanfattningen för veckan som gick, nämligen vecka 19. Det har varit lite knaggligt med uppdateringar på sistone vilket gjorde att rapporten för vecka 18 prioriterades bort. Men det var väl inget intressant som hände där ändå, bara valborg och halvdagar på börsen och liknande.
Det var dock inte så mycket bättre under veckan som gick då Kristi flygare var ursäkt nog för en halvdag på onsdag och ledigt på torsdag. Nu är vi dock tillbaks i gamla vanliga måndag till fredag-spår i ytterligare ett par veckor innan det är nationaldagsstängt i början av juni.
Men nog om kalendern nu, dags att kika på vad som gick bra och vad som gick mindre bra under vecka 19.

Bästa Innehav:
Acando levererade en fin rapport för Q1 och vilket gav en lång och fin uppgång i aktien som slutade vecka på 8% upp. Bolaget är nu uppe och sniffar på ATH som uppnåddes i början av Januari.
Acando är ett av fyra konsultbolag i min portfölj och där jag är relativt lättviktad med en målsättning på 2,5% per aktie. De övriga är SJR, eWork samt Dedicare

Sämsta Innehav:
Drillcon hade inte lika mycket tur med sitt första kvartal och släppte en rapport som skjutsade ner aktien hela -14%. Under måndagen har dock en viss återhämtning skett i aktien, som dock har väldigt omsättning vilket medför att det blir häftiga svängar både hit och dit.
Under hösten hade innehavet i Drillcon gått upp hela 100%, och såhär i backspegeln skulle jag sålt av hälften för att ta hem vinsten. Sedan dess har aktien haft det riktigt svårt och jag ligger nu "endast" 50% plus, och det är utan att jag köpt några ytterligare aktier under det senaste året.

Portföljens Utveckling:
Veckan bjöd på ett nollsummespel och inte hellre trillade det in några större utdelningar att glädjas över. Några mindre slantar från Akelius Pref och Volati Pref noterades dock. 
Både H&M och Investor hade dock exdagar vilket drog ner utvecklingen en aning. När dessa utdelningar kommer in hoppas jag på att att lämna sofflocket lite för att fylla på med lite fler fina bolag.
Just nu råder det dock värmebölja vilket gör att jag hellre sträcker mig efter glassen än fingrar på köpknappen. Vi får se hur länge sommaren håller i sin under vecka 20!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar